Wat te doen bij calamiteiten

'zoals vissen in nood of vissterfte etc;

Afstemming

Omdat er veel initiatieven zijn rondom het redden van vis is het echter handig om dit in samenspraak met jou vereniging te doen. Zo wordt voorkomen dat er dubbele acties worden georganiseerd of er mogelijk te vroeg wordt ingegrepen met mogelijk meer sterfte tot gevolg. Iedereen wil dat de dieren gered worden, het verenigen van krachten helpt om de acties zo goed mogelijk te laten verlopen.

Wil je ergens actie ondernemen in westervoort bij een van onze viswateren en zie je vissen of andere dieren in nood, meld dit dan even bij ons via 026-3112587 of stuur ons een mail via het contact formulier op deze website.

Zijn er calamiteiten overdag in het weekend of 's avonds dan kan dit ook melding worden bij het Waterschap Rijn en IJssel via 0314-369369 'dit nummer is 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar.
Het waterschap heeft onderhoudsmedewerkers die daar waar mogelijk assisteren als er gecoördineerde acties zijn. Ook is het waterschap de partij die eventuele dode vissen opruimt.

Bijzondere mededeling

Exoten

Kom je bijvoorbeeld zonnebaarzen en amerikaanse rivier kreeften tegen zet deze dan niet over naar andere wateren of een ander deel. Deze soort horen niet in het Nederlandse water thuis. Zonnebaarzen of amerikaanse rivier kreeften kunnen behoorlijke impact hebben op inheemse natuur en zich razendsnel vermenigvuldigen. Het is misschien hard, maar deze soorten kunnen beter niet gered worden.

Inheemse rivierkreeft

De inheemse rivierkreeft (Astacus astacus) is een beschermde diersoort volgens de Wet Natuurbescherming. De rivierkreeft mag dus niet worden gevangen, gedood of worden verstoord. Het vissen met vistuigen waarbij de kans bestaat dat deze rivierkreeft wordt gevangen is dus niet toegestaan op grond van de Wet Natuurbescherming. Voor zover de kans bestaat dat deze soort wordt gevangen is daarom ook nog ontheffing nodig van de Wet Natuurbescherming. Overigens is de kans dat deze kreeft wordt gevangen heel klein, aangezien hij eigenlijk alleen nog in de omgeving van Arnhem in één vijver wordt aangetroffen.