Visstroperijen

Het gebeurt nog regelmatig dat wateren leeggevist worden door mensen die daarvoor geen vergunning hebben.
Vooral het zetten van fuiken en staande netten is favoriet.

Sinds 1 april 2011 mag in de meeste rivieren in Nederland niet meer gevist worden op aal vanwege de hoge concentraties aan dioxinen en pcb's.
Sportvissers moeten zo wie zo gevangen palingen waar dan ook gevangen direct terugzetten in het water waar deze gevangen zijn.

De verkoop door sportvissers van gevangen vissen is strafbaar, evenals de aankoop van deze vissen door bijv. horeca bedrijven

Toch gebeurt het nog regelmatig dat mensen in wateren vissen die daar geen vergunning voor hebben.
Treft u een (beroeps)visser aan die bijvoorbeeld aan het elektrovissen is of u vertrouwt de zaak niet, zoek contact met de vereniging, het federatiekantoor, de lokale politie (0900 8844) of de AID. (24 uur per dag 045 5466230)

Bovenstaande feiten zijn absoluut ontoelaatbaar, aangezien hengelsportverenigingen hun uiterste best doen om een gezond milieu voor plant en dier te creëren. De leden van hengelsportverenigingen willen graag mooie gezonde vissen vangen, die hierna weer zorgvuldig worden teruggezet.

Als bewijs kunt u, als dit u veilig lijkt, een foto van deze illegale activiteit maken, met het liefst de tijd en datum er bij.