Inleiding Jeugdvisdocumenten

De JeugdVISpas is hét document waarmee de jeugd lid wordt van een vereniging.

Ben je op 1 januari 13 jaar of jonger en (minimaal 8 jaar), dan kom je in aanmerking voor een JeugdVISpas. Daarmee mag je het hele kalenderjaar vissen, ook al word je in augustus bijvoorbeeld 14 jaar. Met de JeugdVISpas mag je met twee hengels en alle aassoorten in alle wateren vissen die opgenomen zijn in de VISplanner en de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren. Een JeugdVISpas kost gemiddeld zo’n 15 Euro.

Ben je op 1 januari 14 jaar of ouder, dan kom je niet meer in aanmerking voor een JeugdVISpas en heb je de normale VISpas nodig.

Begeleiding
Indien je nog géén 14 jaar bent, mag je onder begeleiding van een volwassene, die in het bezit is van de juiste documenten (VISpas), met één hengel zonder vergunning vissen. (( LET OP! Dit geld alleen langs landelijke ingebracht viswateren waar de Federaties en Sportvisserij Nederland het vis en looprecht hebben )).

Uitzondering
Als uitzondering hierop geldt dat hengelsportverenigingen een eigen jeugdvergunning kunnen uitgeven aan kinderen tot 14 jaar om zelfstandig met slechts één hengel en beperkte aassoorten te vissen in de eigen verenigingswateren. Een jeugdvergunning is ‘slechts’ een schriftelijke toestemming (en dus geen lidmaatschap), dat dient als instapdocument voor beginnende jeugdvissers. Veel hengelsportverenigingen bieden dit document dan ook gratis aan. Met een GRATIS jeugdvergunning kunnen kinderen tot 14 jaar vissen zonder JeugdVISpas, maar mogen ze dus alleen in beperkte verenigingswater vissen met slechts één hengel en beperkte aassoorten.

Gratis jeugdvergunning
Het uitgeven van een gratis jeugdvergunning verlaagt de drempel voor kinderen om te gaan vissen. In de praktijk blijkt echter, dat deze jeugdvergunninghouders niet of nauwelijks geregistreerd worden. En dus mist de vereniging de kans om met deze vissende jeugd contact te leggen, om ze (beter) te leren vissen en met vis om te gaan. Maar vooral ook om ze te binden aan de vereniging!

Online gratis jeugdvergunning
Om dit probleem op te lossen heeft Sportvisserij Nederland een module ontwikkeld waarmee hengelsportverenigingen op hun website een gratis online jeugdvergunning voor het vissen met één hengel met een beperkt aantal aassoorten kunnen aanbieden. De online jeugdvergunning is bedoeld voor kinderen jonger dan 14 jaar, die in de eigen woonomgeving beginnen met vissen. Deze kinderen blijven bij veel verenigingen ‘onzichtbaar’ omdat zij ofwel niet op de hoogte zijn dat zij in bezit dienen te zijn van een geldige schriftelijke toestemming, ofwel omdat de ouders ‘het eerst wel even willen aankijken of hij/zij het vissen ook echt leuk vindt’ en om die reden geen schriftelijke toestemming aanschaffen.

Kinderen kunnen via deze online module op de website van de vereniging eenvoudig een op naam gestelde jeugdvergunning aanvragen. Via een digitaal formulier vullen zij hun naam, adres, geboortedatum en geslacht in. Vervolgens kunnen zij hun jeugdvergunning direct zelf printen. De ingevulde gegevens worden automatisch geregistreerd in een databestand, waarover de vereniging kan beschikken om met de jeugdvergunninghouders te communiceren.