Onderhoud en visstand sloten watergangen

Donderdag, 25 maart 2021

Vanuit de leden zijn er enkele vragen omtrent de slechte visstand en het onderhoud van de sloten watergangen. Hierbij enige toelichting van onze kant.

Geachte, Ik ben nu bijna 2 jaar lid van jullie vereniging. En ik was benieuwd naar wat jullie plannen eigenlijk zijn m.b.t de park wateren en de sloten ? Aangezien er op de meeste plekken al niet meer gevist kan worden, omdat er gewoon weg geen vissen meer in zitten. En nou begrijp ik echt wel dat de droogte daar een grote boosdoener in is. Maar het kan toch niet zo zijn dat in de gemeente Westervoort er in de parken en sloten geen vissen meer te vinden zijn en door de droogte steeds meer verdwijnt en daardoor vele vissen het ieder jaar niet zullen overleven. Het hoofdkantoor van hengelsport federatie hier ook nog eens gevestigd. Die zich ook inzet voor het behoudt van de vissen in andere dorpen en steden. Maar in eigen dorp zijn de sloten leeg. En blijven ze leeg (Niet echt een goed visite kaartje lijkt mij) er zijn een aantal plekken waar je terecht kunt om te vissen. Zoals kolk de pals, maar daar is alles al gesloopt, de troep wat daar gedumpt wordt is niet te overzien. En als het water weer lager komt dan moet je beneden in het water gaan staan om je vissen veilig te scheppen andere kom je er niet eens bij vanaf de steiger. inmiddels ligt daar ook een boom in het water bij de rechtse steiger. Bij het gat van roelofse. Ligt ook op een stek nu een boom in het water. En daar zijn veel stekken dicht aan het aan het groeien. Dan blijft de waay over. Daar is nog een vis te vangen maar veel met oorlogs wonden (Die vang ik dus liever niet ) En overdag je visplek delen met zwemmers is ook niet heel succesvol voor het vissen. Zoals u inmiddels door heeft ben ik dus wel heel benieuwd hoe jullie als vereniging hier over denken. En wat de toekomst plannen zijn?

Wat betreft de visstand in de sloten is het zeker jammer maar op dit moment is er weinig aan te doen. Zolang we met deze zomers te maken hebben is het onverantwoord om er vis uit te zetten. Wij zitten hier op het eindstation waar het water heen loopt en zijn dus als eerste de dupe met droogte en als laatste aan de beurt met wateraanvoer. De gemeente Westervoort zal hier ook weinig aan doen die vraag hebben wij al eerder aan hun voorgelegd. (kwestie van geld)

Kolk Pals

Hier is het afgelopen jaar gewoon netjes geweest, de visstand is beter dan ooit, kun je wel zeggen, de waterstand, daar is helaas niet veel aan te doen. Die gaat mee met de waterstand in de Rijn.
Dat er nu een boom ligt is bekend, die word verwijderd wanneer het mogelijk is.

Zwembad de Waay.

Er zwemmen daar een paar oude vissen die er een stuk minder uitzien. Dat klopt, maar dan heb je het over nog geen 5% van het bestand. Er is juist op de Waay veel vis uitgezet de laatste jaren. Grote levering witvis in 2016, en in 2018 en 2019 bij elkaar een goede 130 karpers. Er word daar ook veel gevist en goed gevangen. Dat er ook gezwommen wordt daar heb je maar mee om te gaan. Het is tenslotte een openluchtzwembad. Dat is niet anders, maar dat is nooit een probleem geweest, terwijl er gezwommen word is er nog net zo goed vis te vangen dan anders.

Roelofsen

Dat daar achterstallig onderhoud is dat weten we, dat stond op de planning voor afgelopen winter maar door de Corona regels kon dit niet gedaan worden, helaas. Dit staat nog steeds op de planning, maar zal moeten wachten tot het najaar. (nu broedseizoen en dus verboden) De boom die op 1 van de 8 stekken ligt word nog wel verwijderd dit voorjaar.